Więcej ekranów wzdłuż obwodnicy i odcinkowy pomiar prędkości

Działania Rady Miasta Marki w sprawie zwiększenia zabezpieczenia akustycznego Obwodnica Marek i poprawy bezpieczeństwa przynoszą kolejne efekty. W marcu, jako mareccy radni, wystosowaliśmy apel do Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad [GDDKiA] w sprawie ochrony mieszkańców przed hałasem emitowanym przez ruch z Alei Bohaterów Bitwy Warszawskiej 1920 (czyli obwodnicy Marek). Wskazywaliśmy na liczne przekroczenie norm hałasu potwierdzone specjalistycznymi badaniami. Po zbadaniu sprawy Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad przekazała pozytywną wiadomość. Do projektowanych już rozwiązań, na realizację których GDDKiA podpisała już umowę z wykonawcą wkrótce dodane zostaną kolejne. Efektem naszych działań będzie dostawienie kolejnych 100 metrów ekranów akustycznych w okolicach ulicy Szpitalnej.

W naszym stanowisku zwróciliśmy się także do Generalnego Inspektora Transportu Drogowego o rozważenie montażu systemu do pomiaru odcinkowego pomiaru prędkości pomiędzy węzłami „Marki” i „Zielonka” na trasie S8. Z jednej strony na odcinku tym często dochodzi do kolizji drogowych w związku z niedostosowaniem odpowiedniej prędkości kierowców do warunków jazdy, a z drugiej samochody przekraczające dozwoloną prędkość emitują znacznie większy hałas, co w połączeniu z niewystarczającą ochroną akustyczną tego odcinka powoduje duży dyskomfort życia mieszkańców, których zabudowania sąsiadują z obwodnicą. Otrzymaliśmy właśnie odpowiedź od dyrektora Centrum Automatycznego Nadzoru nad Ruchem Drogowym Inspekcja Transportu Drogowego, z której wynika, że po analizie zdarzeń drogowych, jakie miały miejsce w tym rejonie, GITD zakwalifikowała fragment obwodnicy Marek do lokalizacji, w których powinny zostać zainstalowane urządzenia do odcinkowego pomiaru prędkości. Termin realizacji prac uzależniony jest od otrzymania finansowania z budżetu państwa na realizację tego typu przedsięwzięć zwiększających bezpieczeństwo na drogach krajowych.

Wydawać by się mogło, że tak istotna sprawa dla poprawy komfortu życia mieszkańców powinna połączyć wszystkich radnych i zostać przegłosowana jednomyślnie. Niestety tak się jednak nie stało. Najpierw na posiedzeniu Komisji Bezpieczeństwa radny Michał Piwko z Mazowieckiej Wspólnoty Samorządowej, który został wybrany do rady miasta właśnie z okręgu, przez który przebiega obwodnica Marek, poddawał w wątpliwość zasadność podejmowania tego typu stanowiska przez radę miasta, a następnie wspólnie z innym radnym Mazowieckiej Wspólnoty Samorządowej Tomaszem Paciorkiem nie zagłosował za wprowadzeniem projektu uchwały do porządku obrad sesji, a podczas rozpatrywania projektu stanowiska obaj nie wzięli udziału w głosowaniu. Cóż… Jednak zbyt duży ze mnie idealista i wciąż się na tym łapię.

PS. Gorące podziękowanie dla radnego Jarosław Jaździk za podjęcie tej inicjatywy oraz całego Klub Radnych „TAK, zmieniamy Marki” za pomoc w redagowaniu stanowiska rady miasta.

Dodaj komentarz